S A Y O N A R A

    Assalamualaikum and Hi!!! Okay today nak update lagi pasal Sukma. Sorry lah tak boleh nak move on lagi walaupun dah 3 weeks dah. Nak lalui hari hari sebelum Sukma, aku memang give up lah. Masa overseas training masuk 2 minggu dah rasa nak balik Malaysia. Culture shock tu taklah sangat muscles shock tu YES! Preparation dekat Malaysia actually dah cukup tapi bila nak adapt dengan intensity of training kat sana lagi lagi bulan puasa. Mak aih tak kuat bhai. Tiap malam ada meeting meleret lah sampai pukul 1-2 pagi then esok tu kalau ada training track, pukul 5 pagi dah kena siap. pfffth.

      Kat sana ada countdown, bila hari pertama sampai rasa macam lama gila. Tapi bila dah final week, come on sikit lagi nak balik Malaysia. Tapi bila nak balik Malaysia, performance macam roller coaster jatuh dia. Masa tu memang tak fikir banyak, aku yang buka AirAsia punya websites nak cari ticket balik. Nak balik je tak fikir apa. Masa tu salah sikit yang kecil macam kuman pun boleh meletup. Cuba bayangkan kuman tu boleh nampak through microscope je kot ni mata sir and miss boleh nampak. " setiap mistakes you buat boleh menyebabkan you kalah dekat Sukma " benda nilah aku hadam dari jumpa sir balik masa April.

      Sir Chanatha, Sir Soba and Coach Mark, banyak tolong. Yelah orang lain start training untuk Sukma dari 2015. Aku ni bulan April 2016 baru nak start. Memang dari 0 dengan fitness, muscles conditioning and skills. Yang aku ada experience tu pun lack nak bandingkan dengan team-mate yang lain. Coach Mark memang ex-national player tapi kaki dia laju sampai tak nampak kaki dia kat mana. Tahu tahu dah sampai muka aku. Kanninae betul. Ex national former pun kaki laju macam tu, apatah lagi yang current. Tu semua Thailand. Budak budak diaorang memang Taekwondo For Life. Kalau aku balik sekolah, sah sah cari katil. Tapi diaorang sanggup sacrifice masa rehat pergi training. Training bukan light macam Malaysia style ok? Memang kadang kadang ada yg fractured sebab training. Tapi keep going their training. Kalau aku? Haa restlahh sampai terlebih rest. Hehe. Untuk aku, because of Taekwondo i have no life. Pagi petang training. Nasib Sukma dah habis. Pheww.

     Sir cakap, dengan Taekwondo diaorang boleh senang. Based on cerita, diaorang punya monthly fees around 1000THB = RM 100. Itu kalau anak seorang? Kalau yang hantar adik beradik macam Panu? Dah 3000THB. Belum campur duit minyak lagi. Rumah semua jauh jauh ya amat. Dari rumah sewa kitaorang pun kira jauh sebab aku boleh tidur sampai stadium, hehe. So because of diaorang punya determination sangat tinggi, they trained really hard. Sampai yang cadet punya category jadi idola gua bhai. Tak kiralah diaorang lawan kitaorang yang umur 18 19 20 21 ni memang aim nak bantai pun. No mercy i tell you. Sebab tu diaorang maju. Lagi lagi suruh partner dengan lelaki memang tak ada kesian lah.


     Hi Jack. Last 2 years pun kita jumpa kan. Memang dia ni tak training tapi base skills sangat power. Dia ni malas training alah dua kali lima jelah dengan aku. Cuma kalau aku tak training, takda siapa nak marah pun. Diaorang ni kalau tak datang training without telling their coach, batang paip yang buat lompat lompat tu memang jadi rotan ah. Yang perempuan paling banyak kena batang paip tu. Sir Chanatha pukul, Coach Mark, Sir Phuah and Miss. Kalau tak kena pukul, kitaorang takkan improve rasanya. Memang improve banyak in a very short time. Tak dapat holiday pun takpelah, janji we manage to achieve personal achievement. Masa preparation kat Malaysia, macam main main je. Lagi lagi fitness. Kalau jogging tu, sir mesti kata jangan buat or jalan je. Then terfikir gak kalau sampai Thailand kantoi ah aku. Almost kantoi tapi cepat cepat touch up balik. Tah lah otak otak coach aku ni. Semua pandai sangat. Dia sampai tak takut opponent yg kitaorang lawan. Bagus macam mana pun. National team ke pelapis ke dia kisah apa. Memang nak cabar opponent punya ability je. 



     Some of KCS Players with Wipers Taekwondo Team. Tak boleh nak brain bila semua ni aku dah habiskan buat kali kedua lepas 2014. Kali ni paling tak percaya sebab time bulan puasa. Takda lah kantoi hari hari. Cuz we strong. Dari berapa orang je boleh bawa, sir and miss manage to bring all of us. Fully sponsored. Thank you Sir and Miss. Dari celik mata sampai lah nak tidur dari kat Malaysia, Klang sampai lah dah safely landed kat Malaysia. Eh, Abg Asz, Abg Hafiz and Abg Mus banyak tolong. Memang we need everyone help. Muscles and conditioning trainer, Miss Siew. Paling rapat, En Samad sampai tiap tiap minggu kena datang ISN buat physio. Dari A to Z without help of officers, coaches, physio team memang tak jadi lah. Everyone did well. Sir yang selalu kira budget cukup ke tak untuk players. Sanggup keluar duit sendiri lagi. Aih i don't know how to repay their kindness. 





 _________________________________________________________________________


Appreciation Post 


    

     Untuk Sir and Miss. You guys did great seriously. You guys really meant for each other cuz yang seorang bagus tactically, another one mentally. Thank you for your trust again. Walaupun saya ada injury sampai doctor larang saya untuk contribute for any sports activities, both of you still believe me and what can I do to step till the final stage. Sebenarnya sir miss yang banyak sangat tolong. Memang tak tahu lah nak balas macam mana. Mulut macam celaka pun, sir yang jaga saya dari demam. Dah ada ciri ciri jadi ayah tapi bila sir nak kahwin? Saya tunggu tau sir. Hahaha. A very great coach since 2012 kot saya kenal sir. Haih saya sanggup retired sebab sir dah tangkap saya punya kaki kiri. Dulu sir coach Fatin, masa Remaja saya senanglah menang. Masa Interclub, berapa bulan je Sir boleh tangkap and buat saya susah lawan Fatin. Rasa macam aaaaah! Gila punya coach. Perangai gila. Coach mana je boleh masuk dengan players kan. Bawa jalan jalan, belanja makan & jaga kebajikan. Kitaorang raya pun sir ikut pergi raya pastu duit raya lagi ahhhhh!  Hopefully sir happy dengan 5 Golds, 4 Silver. Bandingkan yg lama 5 Golds, 1 Silver and 3 Bronze

 
     Untuk captain, Woo Wai Keong aka makcik jual sayur kat pasar. Thank you jaga team mate and I. Finally Wai Keong passed first round. Hari hari sanggup bangun awal untuk tape kaki orang lain pastu injury sendiri tak boleh jaga hahaha. Tak sia sia kot beli guard untuk your back injury kan? Tahu you pun macam slowly giving up jaga kitaorang but at last semua menjadi. Pasal everything, i'm really sorry if I cause trouble to you and team. Sukma memang ajar semua orang untuk jadi besar walaupun kadang kadang kita terpaksa mengalah untuk something good. Thank you for your ride in Thailand. Pergi 7-Eleven lah, Big C lah. Thank you for the notes that always make me stay strong everytime I go through the training times. You je seorang yang faham perasaan bila knee twisted tu rasa macam mana. Macam pffffth sampai nangis. Malu bhaiii.


To others, Danial Azri - Haziq Arisi - Khairul aka Gangster Banting - Say - Choon Yii - Kyvern - Danial Sam - James Tee - Nicole Lim - Pei Ying - Puteri Rabiah - Jasmin Nabilla - Zi Yen - Nerosha - Intan Zulaikha : 
           
     After all the struggles we faced, we managed to achieve our target again even with new faces in team. Yes we did it. Syukur alhamdullilah takda UMNO, MIC, MCA cuz we are Wipers Taekwondo Team. Really proud sebab takda puak dalam team since first day I joined. Everyone deserve this place and make it happen during game day. Walaupun ada yang kalah, tapi mostly kalah bermaruah. The hard times like EVERYDAY. I feel different when I wake up there will be no one who annoyed me like Eshe always do every morning. Perangai masing masing yang gila tu aduh rindu jugalah walaupun berapa bulan je tinggal sebumbung. 
     Yang korang tegur tu, in sha Allah boleh jadi pedoman. Untuk yang tinggal jauh tu, Danial Sam takda ah jauh mana Melaka tu. Kalau turun KL roger roger lah kitaorang. Thank you sebab buat aku bangun tiap pagi dengan semangat baru walaupun semangat tu untuk pergi training je. Betul lah apa James cakap, Together Everyone Achieve More. Walaupun yang lawan dalam ring tu kau seorang je, tapi behind your success you really need them. Buddy untuk Sukma kali ni, Jasmin and Puteri. Thank you jaga aku walaupun aku banyak jalan en. Perangai Intan yang boleh melantak snacks malam malam buta tu aku perati je dari Thailand. Memang pantang dapat snacks kan kau ni. Haa good luck budak kecil untuk SPM tahun ni! 
    Since day 1, SUKMA ni bukan competition semata mata. Waktu ni, kau akan realize semua orang work hard. Bak kata sir, nak popular boleh lah kat Sukma. Setakat National dapat Gold tu, takda hal. Every year boleh main National takda had umur lagi. Kalau Sukma, tak semua orang ada kesempatan nak lawan. Game Sukma ni ajar pasal kehidupan. Macam mana nak deal dengan situation yang pelbagai. Macam mana solve masalah dengan cepat. Kena cepat fikir. Paling penting macam mana kau nak percaya diri kau yang kau boleh lawan dalam situasi kau injured. Tu memang mental. " FIGHT TO DREAM " 

Thank you everyone.

Popular Posts