silatdo saranghae

Assalamualaikum wbt. Hi!

        Okay cepat teka siapa suka mungkir janji nak update blog? Konon lah kan nak update pasal working life ceh. Okay ini statement bela diri daripada nadhkan " bukan tak nak update tapi takda masa lah. Busy ya amat " Lepastu tinggal berapa hari je tinggal nak masum semester 4. Fuh...... dah nak habis diploma dah tapi tapi belum habis lagi. Okay doakan lah eh habis on time. Penat lah diploma ni nak kahwin terus pasni. Okay itu pun kalau ada orang masuk meminang lah kan. Okay lah hari ni kita tunaikan janji sebab si Akmal Yusri ni nak sangat aku update blog. Tetiba pula harini banyak masa pula kan.

Sebab apa, silatdo saranghae? 

        Dari tahun lepas rasanya aku perah otak aku nak cerita pasal silatdo ni. Eh natang apa weh Silat-Do ni sebenarnya. So let's the story began. Bismillahhirahmanirahim (kalau salah diam eh lagi lagi Aky) Everything started bila nak Karisma Kedah. So latihan pusat dia mestilah dekat main campus every state. So main campus Melaka dekat mana ya anak - anak? Alor Gajah lah semestinya takpun Lendu takpun orang kata Campus Masscom. Sorry lah aku memang tak gemar budak masscom ni berlagak je lebih. Lepas tu, yang dari kampus lain geraklah ke Lendu. Lepastu Alor Gajah ni jauh ya amat. Sebab perginya pukul 8 balik kampus around 1/2 pagi. Esok pagi ada class #meninggal Masa Karisma Kedah ni tak dapat main sebab ada injury tetiba pula Doctor tak kasi main. Okaylah okay tak payah main. Sebab masa ni rasa team silat-Do ni bosan. Masa ni approach kurang sebab datang je penat nak training lagi, pastu balik. Berganda penat dia. Masa first training tu, entah siapalah cakap Silat dengan Taekwondo kat sini gabung. Like what the.... cemana eh nak training kalau both sports ni gabung? Masa tu baru part 1, otak pun sempit lagi tu yang tak gemar budak masscom tu hahahahaha. First approach is from Kak Nisha dia yang ajak jadi partner ok sangat friendly. Then ada Kak Hani and one more kakak yang aku lupa nama dia. Diaorang ni sumpah lah supportive sangat. Tapi itulah takda rezeki masa 2015.

 Okay sekarang cerita 2016 

        2016 punya cerita, aku cuti khas masa ni. Jadi betul betul baru habis MASUM kot then Sir Reza whatsapp " kau main Karisma untuk Melaka " Okay keringlah pergi jelah. Then diaorang invite masuk group silatdo yang memang untuk Karisma Kelantan. Then manager bagi tarikh 18 Oktober 2016 untuk daftar kat Unit Sukan. Tak tahu masa tu keringlah nak pergi juga sebab mostly kan dari Alor Gajah tak heran sangat and tak kenal sesiapa. So masa dah sampai Lendu around Zohor daftar kat Unit Sukan and masuk kolej yang seram nak matey dah lah duduk sorang. Tapi aku kisah apa. Kolej tu nama dia Kudu. Kot lah :/ Abah pula jenis terus balik nasib baik pagi tu dah ambil heavy breakfast. Then masuk bilik terus masuk dalam group, " Nadh dah sampai Alor Gajah. Dah ambil kunci and masuk bilik. So girls sesiapa yang belum datang boleh blablabla " Masa ni, budak Diploma tengah final exam (kecuali aku sebab cuti) lepastu sah sah lah yang lain ada bilik kan lol Nadh. Okay nak tahu siapa first respond? Kak Wana. Haaa kau, masa ni panggil Kak lagi lah.

Dia replied something like this, " Yeayyyyyyyy Nadh dah sampai"
Aku cam siapa lah dia ni kan...... tapi keringlah
Okay group tu senyap kejap lah dalam 5 minit
.
.
Kak Wana ajak pergi mandi swimming pool. Aku pun keringlah pergi. Dia kata tunggu kat Pusat Islam. Aku pun jalan lah kaki sampai Pusat Islam tu. Masa tu macam nak taknak kena lah cari kawan kalau tak memang pishang terok dengan kolej tak selesa lagi. Okay jumpa Kak Wana ni dengan budak lain, mestilah aku cam awkward gila nak mampus cam cakap pun alah alah ayu gila lah omg this is so not Nadhirah lah. Sampai lagi satu kereta yang ada Aky, Dekja, Bak, Acap and Yap kot............ alah ingat ingat lupa part ni. Kereta Kak Wana ada aku, Enul and Yaa. Kereta Kak Wana tu, Kancil je tapi power. Okay nak tahu apa maksud power dia? Teruskan membaca ya rakan - rakan.

        Kalau dah mandi kolam tak ingat dunia kau rasa kaki tak berat ke? Malam dahlah training. Boleh pula lepas mandi kolam tu kitaorang pergi makan dekat Batu Berendam. Weh masa ni rasa nak berkepit juga dengan Kak Wana tapi tak aku try lah control. Masa mandi kolam yang budak lelaki ni gila sebab lupa malam training. Naik je atas semua sakit badan. First benda gila diaorang buat, berhenti tengah jalan yang macam kosong semata mata nak ambil gambar. Eh keringlah hahaha.




          Masa dalam kereta Kak Wana dah cakap budak budak ni okay sangat. Sumpah masuk air apa semua. Pastu ni lah yang kitaorang buat tengah jalan. Okay masa ni macam baru nampak sikitlah. In previous time, Ariff pun pernah cakap team ni punya bonding kuat. Yelah baru berapa kerat. Mana nampak sangat. So next is,  bila lepak. Lepak dah nak malam camtu pastu pukul 9 dah start training.
Masa malam tu training, tak rasa apa dah. Sumpah kaki lembik sebab masa dalam kolam tak sedar diri. Weh masa tak ngam dengan diaorang ni aku keep on tweet je. Hahaha. Sungguh less than 24 hours, dah selesa teruk dengan diaorang ni semua. Everyone is very welcoming. Tak kira lah kau ni background macam mana. Lagi satu masa training dengan diaorang ni eh pergi lantaklah training penat cane pun still keep on supporting each other.

        Tiap kali habis training, mesti lepak. Selalunya lepak dekat COOP. Sebab Kak Wana je yang bawa kereta then semua sumbatlah dalam kereta Kak Wana. Nak tahu power dia part mana? Kancil yang boleh duduk 5 orang boleh duduk 8 orang. Kat bonet tu buka then letak lagi manusia. Lepastu sebab kalau dekat Kolej Kudu, aku tidur sorang then Kak Wana ajak tidur bilik dia. Haa baru selesa kau tidur Sabariah lepastu tiap pagi sejuk. Silat-Do ni paling awal start training pukul 7.00am then habis training pula malam around 12/1am. Nampak tak effort dia? Karisma Kelantan lepas sedih sebab training takda mattress. Ini semua punca si kaki Daus KBM. Kitaorang ni banyak Daus. Sorang lahir kat KBM, sorang lagi Jasin and last kat Lendu. Haa so masing masing ada gelaran dia. Kaki dia tah macam mana tah. Manusia tu dah memang cacat tu yang makin cacat sekarang. But then, aku training pakai kasut ok selfish kan? Hahahaha. Kisah pula aku.

        Part makan ya Allah mewahnya. Tiap kali makan kat Jebat tu takdalah yang tak sedap. Paling sedap ayam masak lemak cili api masa dinner. Lepastu malam tu ada training. Nak bocor perut rasanya masa tu.  Lepastu tak pernah lah kitaorang makan sorang. Mesti penuh meja dengan budak Silat-Do. Jenis main tempik je kalau duduk tempat orang. Nak try? Boleh pergi cuba duduk tempat aku, Jas atau Syeera. Yang kesiannya aku dapat tahu Kak Wana dengan Aky kena reduce tapi melantak macam apa je. Okay tambah lagi satu watak, Adik. Dia pun kena reduce tapi dia paling kuat makan antara semua orang lah masa tu. Yang si Aky ni tiap kali timbang makin berat pastu koyak tapi still makan nasi lauk tak tengok kiri kanan. Pastu tanya aku cane nak reduce. Elok tampar pakai kaki je si Aky ni.

       Kalau Jas dengan Syeera pun reduce tapi tahu jaga makan. Taklah macam Aky ni. Haaa. Si Syeera dengan Jas ni aku taktahu lah aku start approach cane tapi aku pinjamkan jacket untuk Jas reduce pastu dia ni kuat tempik dengan si Dekja and Syeera masa ni dia sakit. Tapi super strong lah dua manusia ni. Sebenarnya paling banyak injury dalam team ni, Acap. Weh Acap ni macam dewa lah. Budak budak mana berani nak lawan cakap dia weh. Dia kalau senyum sinis gila bapaklah seram dia aduh. Injury dia ni kena pergi operation tapi rela tu pakai knee guard and masuk lawan and training. Tak pernah mengecewakan. He should be the captain. Reality memang aku ingat dia captain. Lepastu budak - budak ni cakap tak. Haa kau rasa. Acap, Kak Wana, Dekja, Shah, Aky is at another level lah.
Diaorang ni senior so seniority tu biasalah just dalam team ni takda tau. Semua sama je level. Lagi pun masa training jelah kau berani bantai senior kau ni itu pun kalau berani hmm.

       Seniority diaorang ni aku memang tak berani lawan. So macam mana penat pun diaorang amik drill aku ikut jelah. Sebab success comes after hardwork ok. Tapi still budak budak mana nak datang training on time jadi kenalah punishment yang aku rasa nak mati. Masa ni boleh pula betul betul baru lepas makan nasi putih dengan ayam masak lemak cili api kat Jebat. 2 pinggan pula tu pergh memang koyak lah aku. Masa tu aku taktahu pun sebab aku jenis pergi lantak lah training jelah kan. Weh memang sakit pukul 7 lebih makan pukul 9 start warm up. Masa tu stock dewa dewi ni mula lah akal iblis tu, sit-up, push-up, crunch n so on 50 repetition. Weh sumpah nak mengamuk masa ni sebab perut pedih nak matey. Best part bila habis training, mesti nyanyi ramai ramai dengan teammate. Lepastu makan burger depan coop. Orang yang reduce makan benjo jelah okay. Aku kisah apa masatu. Penat training okay.

        One of the best part of kat Melaka ni bila dah penat training aku nak mandi ais. Ah pergi lantak lah aku sakit badan. Tak kira nak juga mandi ais. Budak budak lelaki gigih weh cari tong hitam nak mandi ais punya pasal. Emm tapi aku tetiba suka mandi ais pula. 3 minit je Sir Hakim kasi. Patutnya 15 minit. Itupun yang 3 minit je yang lelaki dah give up dengan life dah aku tengok. Aku je kot macam bangang nak masuk juga sampai 5 kali. Semua dah tak boleh brain aku boleh tahan dalam tu. Yang lain semua muka give up especially Aky dengan Yap. Bila keluar masing masing menggigil. Best lah mandi ais. Like sumpah best. Hahahaha.




        Tengoklah senior senior semua. Perangai tak senonoh langsung. Okay dalam gambar ni ada 3 je perempuan eh yang lain semua lelaki. Tapi jangan tanya asal muka diaorang lagi flawless lah sebab diaorang tak stress. Yang perempuan ni semua stress. Ada yang kena reduce ada yang underweight. Kena makan pun stress apatah lagi yang tak boleh makan hahaha. Satu jelah aku bila masa jumpa diaorang memang gila gila tapi bila dah balik bilik memang terbungkang membuta. Pergi lantak Kak Wana bilik sebelah je ke apa. Aku nak aku whatsapp je takda masa jalan gi bilik Kak Wana buang masa. Tidur tu penting okay!

      Bila hari penyampaian bendera, baru dapat jumpa full team. Like betul betul full team. Semua ada rasanya malam tu kecuali Jas. Tapi muka - muka semua aku tak kenal sangat. Tak memang tak kenal kecuali yang bangang bangang. Thank You again Kak Wana teman aku pergi rehearsal sebab aku kena ambil bendera dengan budak Futsal. Wakil lah untuk perempuan. Ni semua punca Reza cerita macam macam. Takda apa sangatlah penyampaian bendera ni. Yang best sebab dapat ambil gambar jelah kot?



        Silat - Do ni paling handal lah semua benda. Dari part kenekan orang sampailah bergambar memang win lah. Lepas tu, Karisma kali ni jauhnya ya amat dekat Kelantan. Pergh dari Melaka - Kelantan dari pukul 9 gerak sampai malam kot. Tak tahu pinggang ke bukan yang bersandar tu. Sebab setan ramai sangat dalam bas, aku sanggup doh tidur tutup muka walaupun susah bernafas. Budak - budak ni gila tak reti tidur. Nasib lah masa ni tak satu bas dengan silat kalau tak lagilah panjang akal masing masing. Macam Kak Wana tak reti tidur. Aku membuta jelah sepanjang jalan. Tapi tiap kali stop aku pergi makan. Budak budak reduce pergi lantaklah lagi sekali. Masa ni tak jahat lagi nak bagi budak budak ni makan julap. Korang turunlah natural. 

      Bila dah sampai Machang first impression aku is maki dalam hati. Weh pale bana dia berbukit tau tempat dia. Bukit dia lagi curam dari bukit kau buat test jpj. Sepanjang kampus bukit. Eh kau rasa? Esok pagi dah sah sah jogging weh memang satu kampus lah. So malam tu tidur lah rest then confident tak sejuk, sekali bapaklah sejuk ya ampun weh. Pukul 4 pagi aku tutup kipas. Boleh pula masa tu memang musim hujan. Haa kau sabarjap sejuk dia cane. Esok pagi tu aku dah siap awal dengan Kak Wana and Liza. So relax ah baring balik. Sedar sedar dah lambat. Terus lari turun bawah cepat cepat. Bila sampai tempat diaorang cakap nak kumpul, semua dah buat circle yang bapak besar sebab team besar. Pastu aku dalam hati aduh aduh cane ni. Suara Acap terus " Nadh dengan Wana push-up 10 " Weh bana dia malu doo. Tapi lantaklah. 




       Kampus Machang memang sejuk dengan sedap ah mata memandang sebab hijau je. Aku rasa silap bila dah sampai Kelantan pun kena reduce. Weh makan dahlah sedap sedap. Sarapan je makan Nasi Ayam dengan Teh Panas dia yang sedap gila. Lain kali reduce lah awal awal eh anak anak. Sebab aku captain yang baik teman lah budak budak ni jogging lebih lebih. Tak sebenarnya nak cari weight in machine. Tapi yang tak best masa Karisma ni venue Silat dengan Taekwondo lain lain lepastu jauh lepastu jalan serentak. Tapi masa first day Silat lawan, yang Taekwondo memang turun support lah. That one part i literally almost cried when, Yap masuk lawan rasanya. Semua satu team nyanyi lagu Melaka. That cheer sumpah goose bump terok. Sebab bonding yang kuat menganjing yang tempik sampai tak jaga perasaan orang lain, semua jadi family. 

     Family yang aku boleh describe dengan Silat-Do ni, they will keep an eye on you. Macam mana lah kau jatuh pun, sama sama akan tolong support. Bukan setakat down tak boleh reduce, kena gain, injury, bout-chart and so on. Macam adik, boutchart memang tak lawa. Tapi sebab one team support. Bonding dia memang priceless tak boleh dapat kat mana mana. Ada alumni Silat-Do yang kena main UiTM tapi negeri lain semua akan back on root balik which is Melaka. Sangguplah turun game silat semata nak tape budak - budak ni sebab injured. Buat perangai semua sama - sama, tapi hadap pun sama - sama. Presence of them memang membantu in any situation. Dengan diaorang ni jujur jelah. Walaupun jujur tu menyakitkan tapi benda tu lah yang banyak bantu. Buatpe kan kau tipu sembang semua sedangkan kau tahu benda tu takkan bantu dia. Contoh : ada sekali Acap mengamuk dekat captain like memang cakap lepas. Tapi lepastu semua smooth je. 

        Sebabkan lawan lain venue and serentak masing masing korban lah. Tapi bila malam kalau sempat memang turun tengok game Silat. Driver pun ngam dengan kitaorang lah sampai sanggup bawa pergi kedai makan yang best best. So team taekwondo alhamdullilah dapat achieve 2 golds, 2 silver, 2 bronze. Silat pun dapat medal from Jasmalina and Syeera. Alhamdullilah. At least what we worked almost 1 week paid off. Training takda yang indah lah semua pahit tapi lepastu pergh. I should be thankful on Yap, Dekja and Acap the most sebab diaorang banyak ambil training.  

        Untuk Sir Iwan, yang garang pada appearances tapi paling sempoi ya amat. Terima Kasih banyak Sir sebab satukan hati hati manusia yang perangai macam beruk dalam team ni. Walaupun sir ambil drill 2 minit tu rasa dia macam nak mati, tapi saya tetap sayang sir. Daripada malu - malu nak cakap dengan diaorang ni at last aku tak heran. Apa aku nak cakap, aku cakap juga walaupun tak senonoh. Kadang kadang, perkataan tak boleh describe macam mana sayang kat team ni. Walaupun first time Karisma tapi support yang dapat dari diaorang ni memang tak boleh describe. To Kak Wana, Syeera, Jasmalina, Liza, Adik and Aky yang non stop support. Sebenarnya ramai lagi cuma diaorang ni paling rapat lah. 

       




             Dalam team ni bila nak habis baru semua nak mengaku " Aku dah last Karisma " ahhh takda maknanya aku nak percaya sebab semua kuat menipu. Ucapan Sir Iwan yang aku tak boleh tahan " semoga yang dah last tu repeat lah " ha amik kau. Yelah Tuhan macam pinjamkan orang yang sakai otak terencat sekejap je. Bila yang dah last, results keluar and cakap " grad on time " luluh gila rasa. Tapi bersyukur sebab sempat rasa duduk dalam team yang leadership dia bagus. Takda lah setiap masa on time tapi bolehlah. Tapi ada juga part Jas mengamuk kat budak lelaki yang lambat. Benda ni sampai Karisma ni pun dia mengamuk juga. Jas dah boleh stop kot jadi baran tu. 
         Kenangan dengan team ni rasa lain bila dah balik. Back to normal routine, pergi class lah lepastu aku balik rehab. Bangun tidur takda orang nak tempik aku macam mana Jas selalu buat. 

" Weh perempuan bangunlah dah pukul berapa tak reti bangun ni " 

Jenis kalau cakap aku rasa sampai tahap gegendang telinga tu boleh koyak lah. Memang lahir lahir terus jerit lah kot aku rasa. Ah memang tak rindu pun sebenarnya bila start tulis balik ni. Rindu. Kalau boleh ulang balik masa ni sungguh lah boleh menangis. Nak tengok Aky macam nak mati reduce, Kak Wana sampai badmood.  

        Everytime represents UiTM Malaysia, first team yang aku akan ingat kat belakang aku Silat-Do. Diaorang ni sanggup turun tengok aku lawan. Sebenarnya cukuplah diaorang tahu aku lawan bila and wish kat Whatsapp goodluck pun dah okay. Tapi kalau dah sampai turun game, diaorang ni memang treat kau as family members. Walaupun Aky dah sambung kat Shah Alam ada yang dah nak habis still dalam group whatsapp still support each other. Paling best siapa yang pindah lah kan sebab kena halau dengan kitaorang yang still silat-do. Percayalah sunyi dia lain macam kau putus cinta. Sunyi takda orang nak " Jom turun Jebat makan ", perangai manusia - manusia tak reti tutup alarm. Kan elok buang je phone masing masing sebenarnya. 

        The most precious feeling is, we trust each other. Trust our own teammate. Setiap kali sesiapa masuk gelanggang they never perform at their lowest. Always ada some part yang puaskan hati semua orang. They always give their best. Sukan ni tak pernah seronok bila training, tapi bila buat sama sama ada orang support memang complete. 

Silat-Do, saranghae <3 nbsp="" p="">


Sayang korang, lilahita'ala. 

       

            

Popular Posts